Historie

I 1960'erne blev der vedtaget en ambitiøs plan for en storlufthavn på Saltholm i Øresund med tre satellitlufthavne i Københavns omegn. I starten af 1970'erne begyndte arbejdet med at bygge Roskilde Lufthavn, og indvielsen fandt sted den 1. april 1973

Planen var, at Roskilde skulle varetage trafikken af små og mellemstore fly samt en del af indenrigstrafikken. Faciliteterne var bygget til at kunne håndtere op til 200.000 operationer om året, hvilket man regnede med at opnå i midten af 1980'erne.

Kort efter åbningen af lufthavnen kom oliekrisen i 1974 og sendte brændstofpriserne i vejret. Flytrafikken kom i tilbagegang, de store planer blev skrinlagt, og Roskilde Lufthavn stod, som den eneste, fuldført. Kastrup fortsatte i rollen som Københavns hovedlufthavn.

Roskilde blev i stedet hjemsted for private fly, taxiflyvning og flyveskoler, som udgjorde langt de fleste operationer. Det har gennem tiden været enkelte faste ruter til bl.a. Stauning og videre til Aberdeen, en rute til Letland og senest en daglig flyvning til Ålborg samt en flyvning til Thisted på fredage, men alle har måttet lukke efter kort tid.

Indtil 1990 var lufthavnen ejet af staten og driften blev varetaget af Københavns Lufthavnsvæsen, som hørte under Trafikministeriet. I oktober 1990 overtog Københavns Lufthavne A/S driften af både Roskilde Lufthavn og Københavns Lufthavn, Kastrup.

Ejerskabet bag CPH Københavns Lufthavne A/S blev i 1990 omdannet til statsligt aktieselskab.  Staten har af flere omgange solgt aktier, men er stadig storaktionær med 39,2 procent.

  • De seneste seks år er omsætningen i CPH steget fra 2,9 mia. kr. i 2006 til 3,3 mia. kr.  i 2011
  • Fra 2006 til 2011 er der investeret  i gennemsnit 745 mio. kr. årligt –  tæt på  en fordobling i forhold til de foregående fem år
  • De næste fem år skal der investeres betydeligt mere i udbýgning af terminal 2, Finger C og bagageanlægget.

I dag er den canadiske pensionskasse Ontario Teachers’ Pension Plan Board (OTPP) næststørste aktieejer. Sammen med Macquarie European Infrastructure Fund III (MEIF3) er der etableret et fællesejet holdingselskab Copenhagen Airports Denmark (CAD), der  ejer 57,7 procent af aktierne.

OTPP og MEIF3 har indgået en aktionæroverenskomst og har dermed tilsammen den bestemmende aktiemajoritet i CPH.

Banesystemet Landingsbanesystemet består af et krydsbanesystem. Den ene bane i retning 11/29 er 1799 meter lang og 35 meter bred. Krydsbanen i retning 03/21 er 1500 meter lang og 35 meter bred. Bane 11 og 21 har begge ILS CAT. 1.

IATA kode:

RKE

ICAO kode:

EKRK

Adresse:
Københavns Lufthavne A/S Roskilde Lufthavn Lufthavnsvej 20 4000 Roskilde

Telefon: 32 31 62 20 Fax: 32 31 62 77

E-mail: rkebriefing@cph.dk