Safety
Indberet en safetyhændelse
Hvad skal du indberette?
OBLIGATORISK (mandatory):
- Flyvesikkerhedsmæssige episoder som fx utilsigtet påkørsel af fly og tæt-på hændelser som du selv er involveret i, vidne til eller hører om
- Signifikant svigt, fejlfunktion eller defekt i flyvepladsudstyr eller -systemer
- Hændelser relateret til menneskelig præstation
- Se den fulde liste her
FRIVILLIG (voluntary):
- Flyvesikkerhedsmæssige bekymringer og forbedringsforslag
Du indberetter en safety hændelse ved at klikke her.
OBS Ved alvorlige hændelser, og ved skader eller utilsigtet kontakt med fly, skal du desuden kontakte
Ved birdstrikes skal WLC (Wildlife Controllers) straks kontaktes:
|
Sådan behandler SSO din indrapportering og anonymitet
Safety services Office (SSO) indsamler, registrerer, opbevarer, analyserer og monitorerer alle safety-rapporter, og bruger dem aktivt til forbedring af flyvesikkerheden i Københavns (Kastrup) og Roskilde lufthavne.
Rapporterne vil ikke blive anvendt til placering af skyld og ansvar, eller til et hvilket som helst andet formål end til opretholdelse eller forbedring af flyvesikkerheden.
Bemærk i øvrigt:
Alle personoplysninger behandles og beskyttes med passende fortrolighedsgrad i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Hvis du, som indberetter, er i tvivl om din anonymitet og er bekymret for konsekvensen af din indberetning, har du stadig mulighed for at indberette hændelser eller safety kompromitterende forhold udenfor CPH´s safety-indrapporteringssystem. På Trafikstyrelsens hjemmeside har du mulighed for at tilgå hændelsesrapportering direkte til myndighederne (link).
Aerodrome Manual Københavns Lufthavne A/S (CPH)
Afsnit: B.2.2.8) Indberetning og analyse af safety-begivenheder
Safety-hændelser, -bekymringer og -forbedringsmuligheder samt frivillige rapporteringer sker i overensstemmelse med EU 376/2014 via CPH's rapporteringssystem.
Ved struktureret og systematisk indsamling, registrering og analyser af safety-indberetninger, dannes basis for læring og vidensdeling med relevante organisationer, funktioner og personer, så særlige risiko-områder og uønskede tendenser for nedsættelse af safety-niveauet kan identificeres og evt. forbedres.
Indberetninger vil ikke blive anvendt til identificering og placering af individuel skyld eller ansvar, eller til andre formål end til analyse af hændelsesforløb, samt på baggrund heraf, at iværksætte nødvendige tiltag til opretholdelse eller forbedring af flyvesikkerheden i lufthavnen.
Alle modtagne personoplysninger beskyttes i forbindelse med sagsbehandlingen med nødvendig fortrolighed, og slettes efter brug i overensstemmelse med gældende dansk lovgivning.
Indberetningspligt til SSO
Alle safety-begivenheder skal rettidigt rapporteres, registreres, analyseres og følges op på internt i CPH. Identificerede korrigerende og/eller forebyggende tiltag på baggrund af identificerede årsager skal formidles til relevante interessenter og implementeres rettidigt |
Hvad skal indberettes til SSO?
En safety-begivenhed er en hændelse, som har bragt eller kan bringe et luftfartøj eller de ombordværende i fare, herunder (men ikke udtømmende):
- Uautoriseret indtrængen på bane/rullevej eller adgangsbegrænset del af flyvepladsen (fx runway/taxiway incursions)
- Kørsel/færden til gene foran/bagom fly i bevægelse
- Flyskade eller utilsigtet nærkontakt med fly eller dets indhold (fx cargo)
- Adfærd, procedurer eller installationer og udstyr, der kan medføre eller være til fare for fly
- Brug af defekt infrastruktur eller udstyr, der kan medføre eller være til fare for fly
- Fejlbetjening af udstyr, der kan medføre fare for fly
- Svigt i radiokommunikationen med flyveleder/Tårnet
- Afvigelser fra flyveleders instruktioner eller klareringer
- Fly, der kører ind på forkert standplads eller parkerer ukorrekt på standpladsen
- Utilsigtede gener på grund af jet-blast fra flymotorer
- Overtrædelse af Lokale Bestemmelser relateret til flyvesikkerhed
- Fund af fremmed genstand (FOD) på baner eller rulleveje
- Runway/taxiway excursion
- Brand, eksplosion eller røgudvikling i bygninger, udstyr og installationer på airside
- Manglende eller i væsentlig grad ukorrekte, falske, mangelfulde eller vildledende oplysninger fra en støttetjeneste såsom automatisk terminalinformationstjeneste (ATIS), vejrtjenester, navigationsdatabaser, kort, diagrammer, luftfartsinformationstjeneste og håndbøger
- Svigt i kommunikationstjenester, overvågningstjenester, navigationstjenester og i den meteorologiske observationstjeneste
- Svigt i databehandlings og -distributionsfunktioner eller -tjenester
- Sikkerhedssvigt i ATM/CNS-system, som havde eller kunne have haft en direkte negativ indvirkning på sikker udøvelse af tjenesterne
- Security-relaterede episoder, herunder ulovlig indtrængen, sabotage, bombetrussel, mv.
Bemærk:
En safety-begivenhed omfatter også nærved-situationer, hvor menneskelige eller organisatoriske faktorer potentielt kan have en væsentlig negativ indvirkning på flyvesikkerheden. Det kan være fx.:
- Kritisk mangel på ressourcer
- Udførelse af ATM/CNS-relaterede opgaver, hvor medarbejderens fysiske eller mentale tilstand reelt har gjort pågældende uegnet hertil, såsom træthed, stress, mv.
- Tilfælde, hvor en beslutning har kompromitteret flyvesikkerheden
- Udførelse af safety-arbejde under omstændigheder, hvor den involverede medarbejder ikke føler sig fuldt ud kompetent/kvalificeret
Er der tvivl om hvorvidt en begivenhed skal indberettes til SSO, så kontakt safety@cph.dk.
Roller og ansvar - Hvem skal foretage safety-indberetning til SSO?
Generelt er den person, der først konstaterer en safety-begivenhed med reel eller potentiel indvirkning på flyvesikkerheden, ansvarlig for indberetning til CPH Safety Services Office (SSO).
Alle de følgende organisationer, funktioner og medarbejdere omfattes af denne indberetningspligt:
- Alle virksomheder/personer der har adgang til Airside, eller er bosiddende inden for lufthavnens matrikel, herunder:
- luftfartstjenester (Naviair)
- flyselskaber/piloter
- ground-handlingsselskaber
- flyveskoler
- flyværksteder
- CPH ansatte, der leverer flyvesikkerhedsmæssige tjenester til flyoperation såsom MET, Marshaller, Brand- og Redning, Wildlife Control, mv.
- CPH ansatte, der direkte eller indirekte via 3. part, udfører arbejde (design, test, installation, drift eller vedligehold) i relation til lufthavnens infrastruktur, installationer og udstyr, såsom ATM/CNS-systemer, CPH O/P netværk, strømforsyninger mv., der kan påvirke flyvesikkerheden.
Hvordan skal indberetningen til SSO foregå, og hvornår?
Safety-indberetningen foretages ved at udfylde en formular på CPHNOW.
Ved konstatering af en safety-begivenhed skal indberetning foretages hurtigst muligt, og senest inden for 72 timer.
Undtagelse: følgende typer af indberetninger må foregå uden om CPHNOW.
- Wildlife-/Birdstrikes skal helst indberettes direkte til CPH Wildlife Control.
- FOD skal indberettes jævnfør Appendiks 22 til Lokale Bestemmelser.
- Naviair og flyselskaber må sende safety-indberetninger til SSO via e-mail: safety@cph.dk.
- Navilog jf. Naviair's leveringskontrakter med CPH, sendes direkte til CPH ATM-kontor.
Meddelelsespligt til andre
Safety-indberetningen til SSO fritager ikke den pågældende person for sit ansvar for at kommunikere til og samarbejde med sin leder eller andre virksomheder, funktioner og afdelinger, med henblik på at få rettet fejlen rettidigt.
Meddelelsespligt til andre ud over SSO omfatter fx.:
- Indberetning samt involvering af den design-ansvarlige leverandør, når en hændelse kan have betydning for flyvesikkerheden. Det gælder fx tekniske fejl, overskridelse af tekniske begrænsninger eller andre uregelmæssige omstændigheder, hvor flyvesikkerheden kan være eller er kompromitteret.
- Registrering i fejlmeldingssystemer